Visit page main
Visit our Facebook page

ENGLISH

  • KEZDŐLAP
  • TEVÉKENYSÉGEINK
  • A NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGÚJÍTÁSA
  • MEJ
  • TÁMOGATÓINK
  • DOKUMENTUMOK
  • KAPCSOLAT

Gyermekeket célzó élelmiszer-marketing korlátozása

A Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület (N3.0 Egyesület) 2025 tavaszán kezdeményezést indított a gyermekeket célzó élelmiszer-marketing korlátozására. A cél olyan szakpolitikai javaslatok kidolgozása, amelyek előmozdítják a magyar gyermekek egészséges táplálkozását, ezáltal hozzájárulva a gyermek- és felnőttkori krónikus betegségek – különösen az elhízás – visszaszorításához.

Meggyőződésünk, hogy a gyermekek egészségének védelmét szolgáló intézkedések széles társadalmi és politikai támogatásra számíthatnak. Egy jól előkészített, a gyermekekre fókuszáló beavatkozás megalapozhatja a felnőttekre is kiterjedő későbbi lépések elfogadását. Hosszú távon ez érdemben hozzájárulhatna a magyar lakosságot terhelő, európai összehasonlításban is kiemelkedően súlyos egészségügyi problémák enyhítéséhez.

A szakpolitikai javaslatok kidolgozásához fontos támpontot nyújt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) „Protecting children from unhealthy food marketing in the WHO European Region: guidance for Member States on designing a legislative response” című dokumentuma. Ez részletes iránymutatást ad a hatékony jogalkotási válaszlépések megtervezéséhez, tudományos bizonyítékok és nemzetközi tapasztalatok alapján.

Eddigi lépések:

·       2025. március 4-én szakértői kerekasztalt szerveztünk a téma megvitatására

·       2025. május 17-én bemutattuk a kezdeményezést az „Állítsuk meg az elhízást!” Prevenciós Platform 3. Kerekasztal Konferenciáján


FELHÍVÁS


szakpolitikai javaslatok kidolgozásában való részvételre – a gyermekeket célzó élelmiszer-marketing korlátozásáról

A kezdeményezés következő fázisában az N3.0 Egyesület szakértőkkel együttműködésben megkezdi a konkrét intézkedések megtervezését, a WHO dokumentumának „Designing a legal response” című fejezete alapján. Június második felében szakértői egyeztetést tartunk, előzetes időpont-egyeztetéssel.

Részvételi szándékát kérjük, jelezze 2025. május 31-ig a nepegeszsegugy3.0@gmail.com címen.

Miért időszerű a kezdeményezés?

A hazai kezdeményezés időszerűségét jelzi és kiváló alapot kínál a magyarországi cselekvéseknek a WHO Európai Irodája 2024. év végén közzétett kiadványa: A gyermekek védelme az egészségtelen élelmiszerek forgalmazásától a WHO Európai Régiójában. Útmutató a tagállamok számára a jogalkotási válaszlépések megtervezéséhez. Példaként szolgálhat, hogy a német parlament jelenleg törvényjavaslatot készít elő a gyermeket célzó élelmiszerreklámok korlátozására éppen a tápanyagprofil-lista alapján.

Háttéranyag

A fejlett országokban egyre nő a túlsúlyos egyének aránya, és ez a folyamat GDP-jüket várhatóan 3,3%-kal fogja csökkenteni. A növekvő derékbőséghez kapcsolódó egészségproblémák növelik a munkahelyi hiányzásokat és csökkentik a termelékenységet. A túlsúly növekvő szintje károsítja az egészséget és a jóllétet is, csökkenti a gyermekek iskolai teljesítményét, növeli a munkanélküliség kockázatát és rövidíti a felnőttek várható élettartamát.


A gyermekkori elhízás súlyos népegészségügyi probléma, amelynek messzemenő következményei vannak. A túlsúlyos vagy elhízott gyermekeknél nagyobb a rossz egészségi állapot kockázata, és ez a hatás felnőttkorban is megmarad. Ezen kívül a gyermekkori elhízás gyakran jár együtt pszichoszociális problémákkal, például alacsony önbecsüléssel, zaklatással és gyenge iskolai teljesítéssel, ami a későbbi életkorban potenciálisan ronthatja az egyén egészségét és gazdasági helyzetét.


Egy 2022-es felmérés szerint minden negyedik magyar 15 éves serdülő túlsúlyos vagy elhízott volt, és ezzel az értékkel Magyarország a 27 EU ország között hátulról a 7. helyre került. A súlytöbblettel élő fiatalok aránya 2018-as előző felmérés óta megemelkedett.


A társadalmi-gazdasági tényezők jelentős szerepet játszanak a gyermekkori elhízás kialakulásában: a jómódú családok gyermekei kisebb valószínűséggel túlsúlyosak vagy elhízottak, mint a szegényebb családokból származó gyermekek. Magyarországon a legszegényebb családok gyermekeinek egyharmada, a leggazdagabb családok gyermekeinek csak a negyede túlsúlyos vagy elhízott. Ezzel a különbséggel hazánk az EU középmezőnyében foglal helyet.


A fejlett országokban számos, az elhízás elleni küzdelemre irányuló szakpolitika kifejezetten a gyermekeket célozza meg. Ezek közé tartozik az élelmiszerek és italok reklámozásának korlátozása, az iskolai wellness- és oktatási programok, az egészségre kockázatos ételek elérhetőségének csökkentése az iskolákban, és az iskolába való aktív közlekedést ösztönző vagy lehetővé tevő szakpolitikák. Más, tágabb értelemben vett szakpolitikák, mint például a figyelmeztető címkék, az árakba történő beavatkozások és a tömegmédia-kampányok, szintén hozzájárulhatnak a gyermekkori elhízás elleni küzdelemhez.


Magyarországon a gyermekelhízás visszaszorítását célzó intézkedések közé sorolható az iskolai étkeztetés rendeletben való szabályozása, az iskolások számára kötelezően bevezetett mindennapi testnevelés, illetve a népegészségügyi termékadó, vagy közismertebb nevén a „csipszadó”.


Kutatások sora támasztja alá, hogy az egészséges táplálkozást aláássák a cégek marketinggyakorlatai, mivel a marketing jelentős része olyan élelmiszereket hirdet, amelyek hozzájárulnak az egészségtelen táplálkozáshoz. Egyértelmű bizonyítékok támasztják alá, hogy a gyermekeket elérő élelmiszermarketing megváltoztatja az élelmiszer-preferenciáikat, ezáltal a boltok kínálatát, így a vásárlásokat és a tápanyagbevitelt.


Az élelmiszer-marketing gyermekekre gyakorolt káros hatásának mérséklése érdekében az Egészségügyi Világszervezet (WHO), az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) felkéri a kormányokat, hogy átfogó politikai intézkedéseket hajtsanak végre az egészségtelen táplálkozáshoz hozzájáruló élelmiszerek forgalmazásának korlátozására, a gyermekek ilyen marketingnek való kitettségének csökkentésére és az ilyen marketing hatásának mérséklésére a lehető legjobb védelmet nyújtva minden gyermek számára. Az átfogó szakpolitikai intézkedések elég széles körűek ahhoz, hogy korlátozzák az élelmiszerek forgalmazásának minden olyan formáját, amelynek a gyermekek ki vannak téve, beleértve a határokon átnyúló forgalmazást is.

Sajtóközlemény

2025.02.12.

EGYRE NAGYOBB GOND A TÚLSÚLY – ÉS NEM CSAK AZ EGÉSZSÉGÜNK BÁNJA

Elolvasom

Multidiszciplináris Egészség és Jóllét folyóirat

Ha egyetért Egyesületünk céljaival támogassa folyóiratunk megjelenését!


TÁMOGATOM

Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület

Nyilvántartási szám: 01-02-0017500

1194 Budapest, Temesvár utca 41.

nepegeszsegugy3.0@gmail.com

This website uses cookies
We use cookies to make sure that our website works correctly and that you have the best experience possible. By accepting, you agree to our use of such cookies.
Decline all