A Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület olyan kezdeményezést indít, ami a gyermekeket célzó, egészségkockázatot jelentő élelmiszerek marketingjének szabályozását szigorítaná. A megvalósításhoz felhasználható a WHO Európai Irodája által a betegségek megelőzésének és az egészség előmozdításának céljából összeállított tápanyagprofil-lista. A lista tulajdonképpen az élelmiszerek tápanyagösszetétel-kockázat szerinti osztályozása.
A kezdeményezés első lépéseként a MEJ Café programsorozat keretében online kerekasztal-beszélgetésen vitatják meg a szakértők a jelenlegi helyzetet és a legsürgetőbb teendőket.
Dátum: 2025. március 4. 18 óra
Helyszín: online - https://fb.me/e/4siIUxTxE
A résztvevő szakemberek:
Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője
Berezvai Zombor egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem
Fazekas Ildikó az Önszabályozó Reklám Testület Igazgatója, a TÉT Platform elnöke
Schmidt Judit dietetikus, egészségügyi szaktanár, MEJ alapító olvasószerkesztő
Zentai Andrea dietetikus, népegészségügyi MSc, főosztályvezető NNGYK
moderál Vitrai József MEJ alapító főszerkesztő
A kerekasztal beszélgetés nyilvános, lehetőség lesz kérdések felvetésére.
A részvétel ingyenes, előzetes regisztráció nem szükséges.
A hazai kezdeményezés időszerűségét jelzi és kiváló alapot kínál a magyarországi cselekvéseknek a WHO Európai Irodája 2024. év végén közzétett kiadványa: A gyermekek védelme az egészségtelen élelmiszerek forgalmazásától a WHO Európai Régiójában. Útmutató a tagállamok számára a jogalkotási válaszlépések megtervezéséhez. Példaként szolgálhat, hogy a német parlament jelenleg törvényjavaslatot készít elő a gyermeket célzó élelmiszerreklámok korlátozására éppen a tápanyagprofil-lista alapján.
A fejlett országokban egyre nő a túlsúlyos egyének aránya, és ez a folyamat GDP-jüket várhatóan 3,3%-kal fogja csökkenteni. A növekvő derékbőséghez kapcsolódó egészségproblémák növelik a munkahelyi hiányzásokat és csökkentik a termelékenységet. A túlsúly növekvő szintje károsítja az egészséget és a jóllétet is, csökkenti a gyermekek iskolai teljesítményét, növeli a munkanélküliség kockázatát és rövidíti a felnőttek várható élettartamát.
A gyermekkori elhízás súlyos népegészségügyi probléma, amelynek messzemenő következményei vannak. A túlsúlyos vagy elhízott gyermekeknél nagyobb a rossz egészségi állapot kockázata, és ez a hatás felnőttkorban is megmarad. Ezen kívül a gyermekkori elhízás gyakran jár együtt pszichoszociális problémákkal, például alacsony önbecsüléssel, zaklatással és gyenge iskolai teljesítéssel, ami a későbbi életkorban potenciálisan ronthatja az egyén egészségét és gazdasági helyzetét.
Egy 2022-es felmérés szerint minden negyedik magyar 15 éves serdülő túlsúlyos vagy elhízott volt, és ezzel az értékkel Magyarország a 27 EU ország között hátulról a 7. helyre került. A súlytöbblettel élő fiatalok aránya 2018-as előző felmérés óta megemelkedett.
A társadalmi-gazdasági tényezők jelentős szerepet játszanak a gyermekkori elhízás kialakulásában: a jómódú családok gyermekei kisebb valószínűséggel túlsúlyosak vagy elhízottak, mint a szegényebb családokból származó gyermekek. Magyarországon a legszegényebb családok gyermekeinek egyharmada, a leggazdagabb családok gyermekeinek csak a negyede túlsúlyos vagy elhízott. Ezzel a különbséggel hazánk az EU középmezőnyében foglal helyet.
A fejlett országokban számos, az elhízás elleni küzdelemre irányuló szakpolitika kifejezetten a gyermekeket célozza meg. Ezek közé tartozik az élelmiszerek és italok reklámozásának korlátozása, az iskolai wellness- és oktatási programok, az egészségre kockázatos ételek elérhetőségének csökkentése az iskolákban, és az iskolába való aktív közlekedést ösztönző vagy lehetővé tevő szakpolitikák. Más, tágabb értelemben vett szakpolitikák, mint például a figyelmeztető címkék, az árakba történő beavatkozások és a tömegmédia-kampányok, szintén hozzájárulhatnak a gyermekkori elhízás elleni küzdelemhez.
Magyarországon a gyermekelhízás visszaszorítását célzó intézkedések közé sorolható az iskolai étkeztetés rendeletben való szabályozása, az iskolások számára kötelezően bevezetett mindennapi testnevelés, illetve a népegészségügyi termékadó, vagy közismertebb nevén a „csipszadó”.
Kutatások sora támasztja alá, hogy az egészséges táplálkozást aláássák a cégek marketinggyakorlatai, mivel a marketing jelentős része olyan élelmiszereket hirdet, amelyek hozzájárulnak az egészségtelen táplálkozáshoz. Egyértelmű bizonyítékok támasztják alá, hogy a gyermekeket elérő élelmiszermarketing megváltoztatja az élelmiszer-preferenciáikat, ezáltal a boltok kínálatát, így a vásárlásokat és a tápanyagbevitelt.
Az élelmiszer-marketing gyermekekre gyakorolt káros hatásának mérséklése érdekében az Egészségügyi Világszervezet (WHO), az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) felkéri a kormányokat, hogy átfogó politikai intézkedéseket hajtsanak végre az egészségtelen táplálkozáshoz hozzájáruló élelmiszerek forgalmazásának korlátozására, a gyermekek ilyen marketingnek való kitettségének csökkentésére és az ilyen marketing hatásának mérséklésére a lehető legjobb védelmet nyújtva minden gyermek számára. Az átfogó szakpolitikai intézkedések elég széles körűek ahhoz, hogy korlátozzák az élelmiszerek forgalmazásának minden olyan formáját, amelynek a gyermekek ki vannak téve, beleértve a határokon átnyúló forgalmazást is.
2025.02.12.
EGYRE NAGYOBB GOND A TÚLSÚLY – ÉS NEM CSAK AZ EGÉSZSÉGÜNK BÁNJA
Ha egyetért Egyesületünk céljaival támogassa folyóiratunk megjelenését!